Mitt mål: mat

Om du orkar läsa detta är jag fan imponerad!
Säger om och om igen, som många andra att "det här blir sista gången jag vräker i mig onyttigheter" och "men nu ska jag faktiskt börja äta nyttigare". Flera gånger knyter jag ett avtal med mig själv men bryter det efter ca två- tre dagar. Och värst av allt är att jag blir så fruktansvärt arg och besviken på mig själv, kan jag inte hålla mig ifrån sötsaker och sånt i mer än ett par dagar? Spelar ingen roll om det är en hel chipspåse eller en liten dumlekola, jag har ändå inte hållit vad jag lovat.
 
Nu ska jag göra ett sista försök känns det som, börja äta nyttigare och dra ner på sötsaker. Sitter på tumblr, we heart it etc. typ hela tiden för att bli motiverad. Jag menar inte att jag ska börja gå på diet eller "bli tråkig" eller svälta mig, absolut inte! Hatar när folk anklagar någon för att vara tråkig eller ha ätstörningar så fort den vill äta nyttigt. det är skillnad på att äta hälsosamt och att gå på diet, låt personen göra som den vill, stötta istället personen, vänd dig inte emot!! Jag vill kunna unna mig lite glass, godis, chips ibland, och på en fredag efter en jobbig skolvecka kan man förtjäna lite pizza. 
 
Men vad är då problemet? Jag är så slarvig och lat! Istället för att ta lite youghurt med frukt till mellis är det så lätt att man råkar gå till skafferiet och trycka i sig kakor. Men det största problemet är nog att jag inte har några begrepp. Om jag ska äta t.ex. mellis råkar jag nästan alltid  äta både mackor, frukt, drickyougurt, kakor.. allt som går att få tag på! Jag springer och tar lite hela tiden, känner aldrig efter om jag fortfarande är hungrig, tänker aldrig på exakt hur mycket jag ätit. Tror helt serriöst att jag led av (=hade) överätning förut, var tvungen att äta, ta en til portion och så, kunde verkligen inte stoppa mig!! Jag vet att man går upp mycket i tonåren och blabla men förutom det ändrades min syn på mat! Orkar inte förklara mer annars riskerar jag att få oönskade kommentarer.
 
Så det jag tänker göra är alltså att börjar äta nyttigare OCH leva hälsosammare liv. Tränar ju två dagar i veckan numera, till våren blir det nog jogging också. Detta har ingenting att göra med att jag tycker att jag är för tjock eller så!!! Alla känner sig missnöjda över sig själva ibland, men det här handklar om att jag tänker ädra lite i min livsstil, men visst vore det kul att se lite mer muskler på kroppen och snygga former. Dessutom blir man av bra mat, mycket sömn och träning, friskare, det är bra för hjärta och lungor, det är bra för själen. Det finns inget dåligt med det!
 
Kände att jag behövde skriva detta för att verkligen börja göra det. Kommer att använda kategorin (som är ny) tikll att lägga upp inspererande bilder och quotes (svenska ordet?), dels för att det är trevligt men också kommer det hålla min motivation uppe. Inlägget blev lite konstigt kanske, men det är direkt ur hjärnarn..
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0